CSÍKSOMLYÓI BÚCSÚ ÉS SZÉKELYFÖLD ÖRÖKSÉGE PÜNKÖSDKOR
REPÜLŐS ÉS BUSZOS KÖRUTAZÁS
Szentmisék Csíksomlyón és Gyimesbükkön, Mádéfalva, Ezeréves Határ, 30-as Őrház, Gyimesi Skanzen, Brassó, Kézdivásárhely, Haszmann Pál több mint skanzenje, Törcsvári kastély, Szent Anna-tó, erdei medveles
2025. június 6-9., péntektől Pünkösdhétfőig
Régóta dédelgetett álomutunk valósul meg Pünkösdkor. A 458 éves múltra visszatekintő Csíksomlyói Búcsúba, a kapcsolódó ünnepi programokra és számos székely-csángó-magyar kulturális érték és természeti szépség megismerésére hívogatjuk vendégeinket. Az út különlegessége, hogy egyedülálló módon repülővel érkezünk Brassó mellé és onnan járjuk be busz segítségével Székelyföldet és a Gyimeseket. Csoportunkat ugyan világi utazásszervezőként szervezzük, tiszteletes részvétele nélkül, de rutinos búcsújáró honismereti vezető kíséri a búcsú helyszínére a csoportot, mert fontosnak tartjuk, hogy a vendégeinkkel nem pusztán turistaként, hanem zarándokként éljük meg Pünkösd misztériumát, amikoris félmillió székely, csángó és magyar honfitársunkkal együtt imádkozva veszünk részt a csíksomlyói szentmisén. Mindamellett a pünkösdi utazásunk alkalmával is szeretnénk megmutatni vendégeinknek, hogy az elmúlt száz év és az ötszáz-hétszáz kilométernyi elszakítottság ellenére milyen szívet melengető módon nyilvánul meg a székelyek, csángók és magyarok nemzeti összetartozása. Mindeközben nem maradhatnak el a szépségekben, érdekességekben és izgalmakban is bővelkedő természetközeli élmények sem.
AZ UTAZÁS LEGÉRTÉKESEBB ELEMEI:
- A csoportot a helyszíneket és a helyi viszonyokat kiválóan ismerő Erdély és Székelyföld specialista, a helyi idegennyelvet is beszélő honismereti vezetőnk vezeti
- a repülős utazásunk révén másfél napnyi buszos utazás takarítható meg
- kislétszámú csoport (15-20 fő)
- 3 éjszaka szállás szép panzióban Tusnádfürdőn, igény szerint 2, 3 ágyas szobákban vagy 4 ágyas családi szobában
- a pünkösdi hosszú hétvégi programunk csak egy nap szabadságot vesz igénybe, vagyis két nappal kevesebbet egy azonos tartalmú, plusz 22-24 órás buszos utazással járó hatnapos buszos székelyföldi programnál
- csíksomlyói búcsújárás, szentmisék Csíksomlyón és az Ezer Éves határnál fekvő Gyimesbükkön
- utunk során betekintést nyerhetünk Székelyföld és Csángóföld múltjába, évezredes történelmébe és jelenébe, gazdag székely-csángó-magyar népi kultúrájába, építészetébe, a helyi gasztronómiába és a székely és csángó emberek mindennapjaiba egyaránt
- a szászok földjén, Brassóban járunk és felkeressük Erdély leglátogatottabb turisztikai látványosságát, a Törcsvári kastélyt
- festői tájak, csendes séták és felejthetetlen természet közeli élmények a Gyimesekben, a Szent Anna-tónál és medvelesen is részt vehetünk
RÉSZVÉTELI DÍJ ÉS EGYÉB KÖTELEZŐEN FIZETENDŐ DÍJAK
Részvételi díj: 205.000 Ft/fő helyett 2025. január 15-ig történő befizetés esetén 195.000 Ft/fő, minimum 4 fő együttes jelentkezése esetén 192.000 Ft/fő
Törzsutas részvételi díj: 200.000 Ft/fő helyett 2025. január 15-ig történő befizetés esetén 190.000 Ft/fő, minimum 4 fő együttes jelentkezése esetén 187.000 Ft/fő
A részvételi díjak minimum 16 fő esetén értendők és a repülőjegy mindenkori díjszabásának megfelelően kerül megállapításra.
Részvételi szándék esetén ezért érdemes minél hamarabb foglalni, mert az utazás időpontjához közeledve a repülőjegy ára, így a részvételi díj is emelkedhet
A RÉSZVÉTELI DÍJ TARTALMAZZA:
- a repülőjegyet,
- a repülőtéri illetéket,
- 1 db a fedélzetre felvihető 40 × 30 × 20 cm (maximum 10 kg súlyú) kis
kézipoggyászt*, - légkondicionált autóbuszt a transzfereknél,
- 3 éjszaka szállást Tusnádfürdőn, szép panzióban, igény szerint két- vagy háromágyas szobában vagy családi 4 ágyas szobában,
- a reggelis ellátást,
- megbízható helyi idegennyelvtudással és helyismerettel rendelkező honismereti vezető csoportkísérését
- a szervezés díját.
A RÉSZVÉTELI DÍJON FELÜL ELŐZETESEN FIZETENDŐ DÍJAK:
- ügyfél regisztrációs díj: 3.000 Ft, amely csak az új vendégek
számára fizetendő az első utazás megelőzően. - útlemondási biztosítás: 3%, amely az előre kifizetett díjak
után fizetendő. (önrész 20 %), - egyágyas felár: 33.000 Ft. Amennyiben egyedül jelentkezik az
utazásra, figyelmébe ajánljuk a társítás lehetőségét, amelynek
köszönhetően két egyedül jelentkező hölgyet vagy urat kétágyas
szobában társítjuk, amely révén az egyágyas felár jelentős összege
megtakarítható. Társítási igényét kérjük, hogy előre jelezze.
VÁLASZTHATÓAN FIZETENDŐ DÍJAK ÉS BELÉPŐDÍJAK
A RÉSZVÉTELI DÍJON FELÜL VÁLASZTHATÓAN FIZETENDŐ DÍJAK:
nagy kézipoggyász (55*40*20 cm; 10 kg) oda- és vissza útra: 36.000 Ft/fő**,
20 kg-os feladhatópoggyász oda- és vissza útra: nem választható***,
- Szent Anna-tó honismereti vezetőnk vezetésével:25 RON/fő,
- Csernátoni Haszmann Pál Múzeumhelyi vezetéssel: 25 RON/fő,
- Törcsvári várkasély: 80 RON/fő,
- Gyimesbükki 30-as Őrház: 15 RON/fő,
- Gyimesi Skanzen: 40 RON/fő,
- Erdei medveles: 160 RON/fő vagy 33 EUR/fő, 14 éves korig kb. 110 RON/fő vagy 22 EUR/fő
- Brassói Fekete templom honismereti vezetőnk vezetésével: 30 RON/fő.
- csíksomlyói buszbehajtási engedély: 35 RON/fő.
A választható programok várható maximális összege 410 RON/Fő, ami hozzávetőlegesen 33.000 Ft.
A fizetendő díjak tartalmazzák a buszos utazást, a honismereti vezetést és csoportkísérést, az egyes programhelyeken az honismereti vezető belépődíjának létszámarányos díját, a foglalási, parkolási díjakat. A díjak az utazás során a honismereti vezetőnek fizetendők, amelyek időközben emelkedhetnek.
AZ ÚT RÉSZLETES PROGRAMJA
1.nap – 2025. június 6., péntek
Kora reggeli órákban indulunk menetrendszerinti járatunkkal a Liszt Ferenc Repülőtérről és mintegy órányi repülés után érkezünk meg Brassó közeli repülőtérre.
A repülőtér parkolójában helyi gépkocsivezetőnk és bérelt buszunk már vár ránk. A honismereti vezetőnk irányításával elsőként Csernátonba utazunk. Útközben a honismereti vezetőnk révén számos érdekességet tudhatunk meg.
Csernátonba érve az egykori Haszmann Pál és Haszmann Pali bácsi több mint skanzenjét látogatjuk meg, amely az egész Háromszék és Székelyföld értékeinek őrzője. Napjainkban a Haszmann Pálok leszármazottja, Dimény-Haszmann Orsolya fogadja és vezeti végig az idelátogatókat, akinek az elődjeihez méltó tudása, szívvel teli előadása is teljes figyelmet kíván. A múzeum tárlatában találunk honfoglaláskori félig földbe vájt lakás, székelykapukat, a jobb világra szenderülőkről mesélő kopjafarengeteget, alsócsernátoni nemes családok emlékeit, 19. századi díszes vaskályhákat, százesztendőnél is öregebb, működő mezőgazdasági gépeket, valamint régi rádiókat. Talán nem túlzás állítani, hogy a vezetés révén a kiállított tárgyak látványán túl, némileg betekintést nyerhetünk a székely néplélek rejtelmeibe is. Magával ragadó a hely szelleme.
A Haszmann Pál Múzeumról szóló video:
https://youtu.be/Ftf08PFNguQ?si=csCDF1UXhO9URLQ0
A múlt emlékeinek világából hamarosan Kézdivásárhely jelenébe csöppenünk. A város főterét vesszük szemügyre, amelynek századfordulós emeletes kőházait díszes kovácsoltvas erkélyek ékesítenek. Ebédidőnket egyénileg vagy közösen költhetjük el például a közeli Székely vendéglőben, ahol a kissé komótos mozgású pincérek kiváló székely harapnivalókat szolgálnak fel.
Folytatva utunkat, mintegy szűk órányi utazás után könnyed sétákat teszünk a legendás hírű Szent Anna-tó partjánál és a Mohos-tőzeglápnál.
A reggelünket követően ismét egy nagyon tartalmas és kulturális és természetközeli élményekben bővelkedő napnak nézünk elébe.
Mintegy szűk órányi utazás után könnyed sétákat teszünk az egyedi mikroklímával rendelkező Mohos-tőzeglápnál, a legendás hírű Szent Anna-tóhoz vezető erdei úton és a tó partján egyaránt. E két természeti képződmény kialudt vulkáni ikerkráterben található. A tóparton sétálva medve jelenlétére nemigen kell számítanunk, mert csak esténként merészkednek le a tó vizéhez inni, de sosem árt az óvatosság. A tónak nincs forrása, hanem a légköri csapadék gyűlik össze a tölcsér alján, a víz pedig a földbe szivárog el, ezért a tó vízszintje rohamosan csökken. Előreláthatólag néhány évtized múlva a hajdani Mohos-tó sorsára jut, amelynek víztükre négyszerese volt a Szent Anna-tóénak. Szakavatott helyi vezetőnkkel fapallókon járva fedezzük fel a tőzeglápot. Megcsodálhatjuk az élő, a jégkorszakból származó, szigorúan védett növényfajokat. Megtalálható itt a tarka tőzegmoha, erdeifenyő, mámorka, vörös áfonya, fekete áfonya, és a nevezetes, visszamaradt rovaremésztő növénye, a kereklevelű harmatfű.
A Szent Anna-tó és Mohos tőzeglápról szóló video:
https://www.youtube.com/watch?v=KHWlscBTNAM
Napunk vége felé közeledve, egy pihentető, igazán különleges természeti élményt kínálunk vendégeinknek. A székelyviccek elmaradhatatlan alakját, de a korántsem mulatságos megjelenésű barna medvéket leshetjük meg detektív üveggel ellátott kiépített medvelesből, szinte „testközelből” is. Garantált az élmény!
A természetközeli, még inkább medveközeli program után már a tusnádfürdői panziónkhoz érkezünk. A szobák átvétele után egy tusnádfürdői vendéglőben vagy a panziónk szervezésében közösen költhetjük el ízletes vacsoránkat fakultatív jelleggel, de egyénileg is felkereshetünk egy helyi vendéglőt.
2. nap – 2025. június 7., Pünkösdszombat
A közös reggelinket követően Csíksomlyóra vezet az utunk.
Fontosnak tartjuk, hogy a vendégeink ezt a napot ne profán módon turistaként, hanem zarándokként éljék meg, szem előtt tartva továbbá, hogy a világban és ennek megfelelően a Csíksomlyói Búcsú esetében is megfigyelhető úgynevezett entworldment folyamatokhoz, vagyis a búcsújárás elvilágiasodásához, egyfajta „globalizálódásához” minél kisebb mértékben járuljunk hozzá. „Aki nem tud a hit szárnyán a magasba szállni, nem is tud a Megváltónak szentlelkére várni. Nincs ott pünkösd, nincs ott áldás, ahol nincs Szentlélek.”
Útközben idegenvezetés helyett Csíksomlyói Búcsús Énekeket hallgatunk, ezzel is felkészítve elménket és lelkünket a vallásos élmények méltó befogadására.
Egy a Csíksomlyói Búcsúról szóló video egy szép Csíksomlyói Búcsús Ének zenei aláfestésével:
https://www.youtube.com/watch?v=p4zJzxycgKg
Az első búcsújárást 1567-ben tartották, amikor János Zsigmond erdélyi fejedelem fegyverrel akarta a katolikus székelyeket az unitárius vallás felvételére kényszeríteni.
A csíksomlyói Szűz Mária-kegyszobor vagy Székely Madonnát, vagy ahogy a gyimesi és moldvai csángók nevezik Babba Mária szorosan kötődik a búcsúhoz. A Napbaöltözött Asszony képében megjelenített Mária alakját napsugárkoszorú övezi, lába alatt földgömb és holdsarló, feje körül tizenkét csillagból álló koszorú. Bal karjában az áldást osztó gyermek Jézus látható, jobbjában jogar. A 227 cm magas hársfából készült kegyszobor a világ legnagyobb fából készült Mária-szobra, amelnek alkotója mindmáig ismeretlen. A kegyszobor készítését 1510–1515 közötti évekre teszik, így a kegyszobor révén a búcsú erősen összefonódott a Mária-kultusszal.
A Csíksomlyói Búcsú évszázadok óta szerves része csíki székelyek és a gyimesi csángók életének, amely a két népcsoport összetartozását is erősítette. Ugyanis a Búcsú idején a csíki székelyek a Gyimes határán várták a csángó zarándokokat és Csíksomlyóig kísérték, majd a Búcsút követően vissza is kísérték őket.
Mivel ezen a napon évről-évre zsúfolásig megtelik a Csíksomlyó mellett a Kis-Somlyó és Nagy-Somlyó közötti nyereg a pünkösdi búcsúra a nagyvilágból ideérkező több százezer zarándoktól, az említett entworldment folyamatokat sajnos erősítendő, behajtási engedély birtokában a búcsúhelyhez lehető legközelebb állunk meg a buszunkkal annak érdekében, hogy a nagyon hosszú gyalogtávok megtételére nem képes „zarándokaink” is meg tudják közelíteni a nyerget.
Nemigen fordul elő, hogy akárcsak egy erdélyi magyar katolikus egyházközség ne képviseltetné magát. A búcsúról nem hiányozhatnak a moldvai és a gyimesi csángók sem, aki közül sokan gyalog érkeznek ötven-százkilométernyire lévő otthonuktól a búcsú helyszínére. Magyarországról évről-évre csaknem ezerötszázan érkeznek különvonattal, sokan autóbusszal, gépkocsival teszik meg az utat, de többen szintén gyalog teszik meg a többszáz kilométeres zarándokutat az erdélyiek szent hegyéhez. Azt mondják, hogy „a székelyek úgy jönnek a csíksomlyói Máriához, mint a gyerek az anyjához”.
A rövidke zarándoklatunkat egyénileg tesszük meg. A búcsú csúcspontja a csíksomlyói Mária Ünnep és szentmise. Félmillió székellyel, csángóval és magyarral együtt imádkozunk a Kis- és Nagy-Somlyó közötti nyeregben.
A csíksomlyói pünkösdi búcsújárás mondhatni állandó forgatókönyv szerint zajlik, amelynek központi és egyedüli célja egy vallásos megtisztulás, katartikus élmény elérése.
„A búcsú üzenete áldozatvállalásra és az erkölcsi megújulásra buzdítja a búcsú résztvevőit. Felelősséget kell vállalni egymásért, a nemzetért, a hitért és az egyházért. Az utódoknak törekedniük kell arra, hogy méltók legyenek az olyan nagy elődökhöz, mint Szent István, Szent Imre és Szent László. Az emberek emeljék fel tekintetüket a világból Jézusra és Máriára, hiszen csak azok igazán boldogok, akik tudnak még felfele nézni, és tudják, hol keressék életükre, gondjaikra a megoldást. (Vajda György újságíró beszámolójából idézve)
A Csíksomlyói Búcsú UNESCO világörökség részévé nyilvánításának ügye nemzetközi politikai okoknál fogva hosszú évek óta várat magára, ezért az egyéni, egyházi és világi szerveződések mellett valószínűleg más fórumot kell keresni az eredendően vallásos jellegű Csíksomlyó-örökség megőrzése érdekében.
A búcsú után megadott találkozóhelyen bevárjuk egymást. A nap végén vallási élményekkel gazdagodva, lélekben töltekezve és szerint Szentlélekkel betöltekezve térünk vissza Tusnádfürdőre. A már ismerős panziónkban, az előző estéhez hasonlóan közösen is elkölthetjük vacsoránkat, vagy egyénileg is megvacsorázhatunk.
3. nap – 2025. június 8., Pünkösdvasárnap
A reggelit követően egész napos kirándulásra indulunk a Gyimesekbe, a csángók földjére.
„…ily tüneménynyel, egy ily nagyszerü tájjal, melynél szebbet bizonynyal se Tyrol, se Svájcz nem tud felmutatni, s mi még sem ismerjük, még kevésbbé méltányoljuk e szép hazát. Kétségtelenül szép a Székelyföldnek lakott része is, de ki azt valódi nagyszerüségében akarja ismerni, annak be kell hatolni határhavasaink nagyszerü tömkelegébe, meg kell utazni azon gyönyörü hegyszorosokat, melyeket a Teremtő mint e szép haza büv-utjait helyeze a határszélre, s csak akkor fogja azt egész nagyszerüségében, egész pompájában ismerni.”
Orbán Balázs A Székelyföld leírása című nagy művében elhangzó csalogató szavainak mi sem tudunk ellenállni és a keleti végekre, Székelyföld peremvidékére indulunk.
Még előtte, ahogy ezen a napon várhatóan sok más honfitársunk is teszi majd, kis kitérőt teszünk a moldvai csángók eredettörténetéhez szorosan kapcsolódó madéfalvi veszedelem helyszínéhez. A Maros forrás vidékén, a hargitai Maros menti fenyvesek közt utazva érkezünk a madéfalvai emlékműhöz. Az osztrák császári katonaság ezen a helyen mészárolt le több száz székelyt, akik tiltakoztak a határőrezred felállítása és az adóztatás ellen. Ezt a gyalázatos eseményt „siculicidiumnak” vagy „madéfalvi veszedelemnek” nevezzük. Ezzel vette kezdetét a mádéfalvaiak moldvai letelepedése, akik a moldvai csángók ősei. Más vélekedések szerint a moldvai csángók a honfoglaláskor maradtak a Kárpátokon túlon, de ez feltevés még bizonyításra vár.
A fejhajtást követően tovább folytatjuk utunkat. Valóban páratlan a Gyimes táj szépsége, amelyet a patakok országának is neveznek, hisz mintegy hatvan patak zúdul a Tatrosba, a völgy legfontosabb folyójába. A Gyimes a XVII. század közepén még lakatlan volt, a benépesedés a Székely Határőrség létrehozásával kezdődött meg, majd mintegy háromszáz éve a nehéz életkörülmények és a katonáskodás elől vándoroltak ide főleg a csíki székelyek, akik a patakok mentén, három községet hoztak létre, így a napjainkban 15000 lélekszámú gyimesi csángók voltaképpen a csíki székelyek leszármazottjai.
Az Ezeréves Határ Gyimesbükk település végében a Gyimesi-szorosban található. Ez a történelmi Magyarország egyik legkeletibb pontja. Itt tört ránk a tatár, a török, az oláh és az orosz is. Itt találjuk az Osztrák–Magyar Monarchia egykori határának a magyar Szent Koronára emlékeztető határköveit, valamint a Monarchia egykori legkeletibb vasúti őrházát, a 30-as számot viselő vasúti őrházat, amely az egyik szimbóluma az Ezeréves Határnak. A pünkösdi ünnepi eseményeknek köszönhetően számos honfitársunk gyűrűjében tekintjük meg az őrházat, amelyben egy nyugalmazott vasúti műszaki tiszt vasúttörténeti magángyűjteménye látható. Többek között megtaláljuk itt azt a harangot, amellyel jeleztek egymásnak az őrházak. Látogatható az őrház pincéjében a lőrésekkel ellátott betonbunker is. Az őrház szomszédságában, a vasúti síneken túl találjuk a Rákóczi-vár (az egykori Gyimesi-vár) romjait. A várat jelenleg renoválják, ezért az odavezető meredek, 96 fokos lépcsősort sajnos nem hódíthatjuk meg, és csak aszfalton megközelítve, távolról láthatunk rá a várra. A várral Átellenben találjuk az egykori vámépület és vesztegzár épületeinek romjait, amellyel a pestis ellen próbálták felvenni a küzdelmet. A vesztegzár épületének falán II. Rákóczi Ferenc latin jelmondata olvasható: „Cum Deo pro Patria et Libertate” (jelentése: Istennel a hazáért és a szabadságért) és a fekete gránittáblákon 500 határvédő hősi halott nevét olvashatjuk. A szomszédos Kontumáci kápolnánál szentmisén vehetünk részt, amelyet az elmúlt években Böjte Csaba atya celebrált. A kápolna fölé magasodó hegyormon felállították Az Élet, a Hit és Nemzet Kapuját egy kopjafasorral, amelynek minden kopjafájára, az egyetemes értékek egy-egy kulcsszavát vésték. Innen letekintve ugyancsak meggyőződhetünk a Gyimesek szemet gyönyörködtető szépségéről. Az ebédünk az ünnepi forgatagot kiszolgáló árusok, lacikonyhák kínálatából kerülhet ki. Amennyiben az lehetséges, még betérünk néhány lelkes, szép magyar szóért a nyugalmazott pedagógus, iskola- és múzeumalapító, a 2016-ban Magyar Örökség-díjjal kitűntetett és a helyi ünnepi programok egyik házigazdájához, Deáky Andráshoz. Nem túlzás őt az ezeréves határ és gyimesbükki magyarság értékeinek őrzőjének nevezni, hiszen elévülhetetlen érdemei vannak a fent hosszasan sorolt nemzeti emlékhelyek helyreállításában és létrehozásában.
Elindulva a történelmi emlékhelyekről, a paraszti kultúra emlékeit keresünk fel. Úticélunk a Borospatakán található Gyimesi Skanzen, amely 13 régi parasztház megmentésével jött létre és köszönhetően a harminc évnyi kemény munkának napjainkra szintén nemzeti zarándokhellyé nőtte ki magát. Miután megcsodáltuk a hagyományos parasztházakat, azok berendezési tárgyait és Gyimesi népviseletet, hazafelé vesszük az irányt.
Tartalmas napunk végén az esti órákban érkezünk vissza már ismerős tusnádfürdői panziónkba, majd egyénileg vagy közösen fakultatív jelleggel költhetjük el vacsoránkat egy közeli vendéglőben vagy a panzió szervezésében.
4. nap – 2025. június 9., Pünkösdhétfő
A reggelit követően másfél órányi utazás révén Napunk következő állomásaként a Keresztényhavas oldalában lévő Cenk hegy lábánál fekvő Brassóba (szászul Kruhnen) érkezünk. A Brassó névalak legelőször 1252-ben, IV. Béla egyik adománylevelében jelenik meg. Brassót védőfal vette körül, amelyen harminckét torony és bástya volt, amelyek többsége ma is áll. A legjobb állapotban Takácsok bástyája maradt meg. Közös sétánkat honismereti vezetőnk kíséretében a régi brassói városházánál kezdjük, amely a történelmi Magyarország legrégebbi épségben fennmaradt városháza. A négyzetalakú Főtér, az impozáns városháza és a többi középkori épület látképe kétségkívül lenyűgözi az idelátogatókat. A tér szomszédságában található a híres szasz evangélikus Fekete Templom, amely 1383 és 1424 között épült a tatárjáráskor elpusztult Szent Katalin-templom helyén. A háromhajós, gótikus csarnoktemplom a történelmi Magyarország legnagyobb temploma és egyben az európai gótika legkeletebbre fekvő jelentős építészeti alkotása. Egy elterjedt vélekedés szerint a nevét arról kapta, hogy a város legnagyobb részét elhamvasztó 1689-es brassói tűzvész gomolygó füstje kormozta feketére falait. Megjegyzendő azonban, hogy a tűzvész után kétszász évvel illeték először a templomot a fekete jelzővel. A templomot eredetileg a Nagyboldogasszonynak szentelték. A tűzvészben a templom belsejének jelentős része megsemmisült, így a szószéke és a tanácsurak padja 1696-ban, a szentély padjai 1700-ban készültek. Azonban a déli kapu előcsarnokában látható, 1477-ben készült freskók az Angyali üdvözletet, a Királyok imádását, Alexandriai Szent Katalint és Szent Borbálát ábrázolják, míg a déli kapuja felett Mátyás és Aragóniai Beatrix címere a mai napig fennmaradt. A szószékkel szemközti pilléren pedig a Hunyadi-címer látható. A templomban megtekinthető a Törökországon kívüli Európa legnagyobb anatóliai szőnyeggyűjteménye. A 16–18. században készült 119 szőnyeget a Törökországot járó szász kereskedők ajándékozták az egyházközségnek. A templom kiemelt értékei közé tartozik még az 1476-ban készített keresztelőmedence, egy gótikus, öntöttvas szentségtartó és két, 1504-ben készült kehely.
A templomlátogatást követő egy órában kedvünkre barangolhatunk vagy kávézhatunk a közeli a Kapu utcában és a Klastrom utcában.
A találkozó után Törcsvár felé vesszük az irányt, ahol a híres, még inkább hírhedt romantikus középkori várkastélyt látogatjuk meg. Az erősség a történészek és szakírók szerint I. Lajos magyar király engedélyével, 1377-ben épült a mellette elhaladó, fontos kereskedelmi út ellenőrzésére és a havasalföldi román vajdák betörései ellen, és a történelem során mindig is királyi birtokként szolgált. A román emlékezet, a történelmi tényeket mellőzve, Drakula gróf legendájához köti és a „karóbahúzó” Vlad Tepes lakhelyeként aposztrofálja a várkastélyt, amely marketingfogás révén az ország leglátogatottabb turisztikai helyszínévé téve a kastélyt. Valójában mindössze egy éjszakát tölthetett el ott a havasalföldi fejedelem. Így a jóindulatúan is legfeljebb történelmi bulvárnak tekinthető túlzásra adott válaszul – némi iróniával kiegészítve – megjegyzendő, hogy a visegrádi Salamon-torony inkább azonosítható a havasalföldi fejedelem állandó lakhelyéül, ahol Mátyás király vendégszeretetét 12 évet „élvezhette” ottani raboskodása során.
A törcsvári kastélyról szóló video:
https://www.youtube.com/watch?v=mhL2MdT4xdI
A szabadidőnkben elköltött ebédet követően, a délutáni órákban indulunk a közeli repülőtérre. Járatunkkal, valamivel több mint egyóra alatt, a késő délutáni órákban érkezünk meg Budapest, Liszt Ferenc Repülőterére.
Megjegyzés: A gondos szervezésünk ellenére a programok megvalósulásának sorrendje a helyi viszonyok függvényében változhat, egyes programok esetleg el is maradhatnak.
Szellemi termék védelme: A fenti programleírás a Pannonia Travel (Pannonia Humana Kft.) szellemi terméke és tulajdona. Annak engedély nélküli részleges vagy teljes másolása, terjesztése, kereskedelmi célra történő felhasználása jogszabályba ütközik és jogi intézkedéseket von maga után.
AZ UTAZÁS IDŐPONTJA
Találkozás: 2025. június 6., péntek, 5:45-kor és járatindulás: 7:25-kor
Utazás a WizzAir közvetlen menetrendszerinti járataival:
Budapest – Brassó: 2025. június 6., szombat 7:25 – 9:50 (W6 2485)
Brassó – Budapest: 2025. június 9., Pünkösdhétfő 16:40 – 16:55 (W6 2486)
Érkezés: 2025. június 9., Pünkösdhétfő, 16:55-kor
POGGYÁSZINFORMÁCIÓ:
*A részvételi díjban szereplő 40×30×20 cm és maximum 10 kg súlyú kis kézipoggyász díjmentesen felvihető az utastérbe, azonban az utasnak az előtte található ülés alatt kell elhelyeznie.
**WIZZ Priority információ:
Ha WIZZ Priority kézipoggyászt és elsőbbségi beszállás szolgáltatást vásárol, a fedélzetre felvihető maximum 40×30×20 cm méretű és 10 kg súlyú kis kézipoggyász mellett magával vihet még a fedélzetre 1 db maximum 55x40x23 cm nagyságú és maximum 10 kg súlyú kézipoggyászt is (kivéve, ha operatív okokból kifolyólag ez nem megoldható). Kijelölt elsőbbségi utasfelvételi pult és elsőbbségi beszállás!
***20 kg-os feladható poggyász információ: a program jobb megvalósíthatósága érekében nem választható.
****A szerződés aláírásával az utazók vállalják, az eszközök elvesztése vagy súlyos megrongálódása esetén, a 20.000 Ft-os kötbér megfizetését.